torsdag 20 oktober 2022

Skrymtvalv - Mikael Strömberg


















Titel: Skrymtvalv 

Serie: Intränglingar Del: 2

Författare: Mikael Strömberg

Förlag: Lind & Co

Utgiven: 2019

Format: Ljudbok (Storytel)

Längd: 31 min (Hastighet 1.75)

Uppläsare: Charlotta Åkerblom 

Genre: Skräck

Därför läste jag boken: Ville läsa något kort och läskigt inför Halloween och hade den här i bokhyllan på Storytel.

Handling: Hösten 1950 försvann Isadora Cordée. Hennes liv hade kantats av föräldrarnas övergrepp och trakasserier i skolan. I sin iver att passa in hände det att hon skadade andra, då hon var storväxt och ibland inte kunde kontrollera sin styrka. Den sista gången någon såg Isadora var i den gamla skolan, som än idag sägs vara hemsökt av henne.

Jag tyckte: Herre min gud! Låg i sängen och lyssnade på den här en dag när jag var ledig och inte orkade kliva upp. Sen lyssnade jag klart och då VÅGADE jag inte kliva upp. Ni vet den där obehagliga känslan när man tror att någon ska räcka fram en hand och ta tag i dig när du sätter ner fötterna på golvet. 

Tyckte om att boken inte var superläskig direkt från början utan att det mer byggdes upp en obehaglig känsla. 

Betyg: 4 av 5 En riktigt bra bok!

Inga kommentarer: