måndag 17 oktober 2022

3 böcker 1 tema: DEL 1 i serier

 VECKANS TRIO:

3 böcker 1 tema: DEL 1 i serier

Den här veckan så är temat på de tre böcker jag valt att de alla är första delen i serier. Jag älskar att läsa bokserier och just första delen är den som ger mig en känsla av om jag känner att jag vill fortsätta följa serien och karaktärerna. 













Mörkret inom honom - Andreas Ek (Eken Förlag)

Jannica Brandt Del: 1

Handling: Kriminalinspektör Niklas Fridh vid Stockholm Syds enhet för grova brott förväntar sig en lugn återgång till arbetet, efter några månaders sjukskrivning. Men när en ung kvinna hittas brutalt mördad i ett friluftsområde blir jakten på en kallblodig gärningsman högst personlig.

Tillsammans med sin ambitiösa kollega Jannica Brandt tar Niklas helt nya vägar för att hitta fram till sanningen. När det visar sig att mördaren har fler liv på sitt samvete avslöjas kopplingar till ett av Niklas tidigare fall - ett ärende som han aldrig kunnat glömma.

Jag tyckte: Har tyvärr ingen recension kvar på den här boken. Läste ut den i april 2020.

Betyg: 4 av 5 En riktigt bra bok!


Ensamfjäril - Gabriella Ullberg Westin (HarperCrime)

Morden i Hudiksvall / Rokkaserien Del: 1

Handling: Det är julafton och ett våldsamt snöoväder lamslår Hudiksvall. På eftermiddagen får polisen ett larm om att Henna Pedersen, gift med Sveriges bästa fotbollsspelare, har hittats mördad i hemmet.

Den hemvändande polisen Johan Rokka får brottsutredningen på sitt bord. När ytterligare ett kallblodigt mord sker anar han att hans jobb och förflutna obönhörligen kommer att flätas samman. Ju mer han nystar i det som hänt, desto säkrare blir han på att fotbollsspelaren döljer något - och aldrig egentligen kände sin fru.

Jag tyckte: Har tyvärr inte kvar någon recension på den här boken. Men läste ganska nyligen ut del 8 i serien så har följt den ett tag och är väldigt förtjust i böckerna.


Mönster - Sofia Larsson (Vulkan)

M-trilogin Del: 1

Handling: Lollo är nyligen utskriven från en sluten psykiatrisk klinik där hon spenderat mer än halva sitt liv. Hennes nya liv på utsidan ska precis börja och hon brottas med vardagliga sysslor som för henne känns omöjliga. När hon en dag går förbi ett skyltfönster och får syn på ett tygmönster, som hon tycker sig känna igen, så förändras allt.

Emma är en kreativ och ambitiös tjej som driver en textilbutik med egendesignade mönster. Affärerna går bra och hennes till synes enda problem är att hon är i konflikt med sin kompis Annika, tills hon plötsligt får syn på en person från sitt förflutna genom sitt butiksfönster.

Jag tyckte: Jag fastnade direkt för den här boken. Det är någonting med språket, berättelsen och karaktärerna som gör att jag bara måste fortsätta läsa. Handlingen är otroligt gripande och det är svårt att inte beröras av det som händer i boken.

Barnens öde är otroligt gripande och man kan inte låta bli att fundera över hur deras liv hade sett ut om uppväxten hade varit annorlunda. Jag tror att det är just det som gör boken så speciell, på ett väldigt bra sätt tar den upp hur någons beteende kan få förödande konsekvenser.

Betyg: 4 av 5 En riktigt bra bok!

Inga kommentarer: