torsdag 13 oktober 2022

Mord på slottet - Madeleine Gustafsson













Titel: Mord på slottet

Serie: Ett fall för Henny Hoff Del: 1

Författare: Madeleine Gustafsson

Förlag: Storytel Publishing

Utgiven: 2021

Format: Häftad

Längd: 331 sidor

Genre: Deckare

Därför läste jag boken: Har följt författaren på Instagram ett bra tag. Har börjat lyssna på den här boken som ljudbok flera gånger utan att riktigt fastna i den. Såg den på biblioteket och bestämde mig för att låna hem den.

Handling: Henny Hoff kan knappt fatta att det är sant. Fastän hon nyss debuterat som författare har hon blivit inbjuden att vara med i tv-programmet D som i deckare. Hon ska få hänga med riktiga stjärnförfattare, i härlig slottsmiljö.

Men inget blir som hon drömt om. Slottet visar sig vara fallfärdigt och författarkollegorna är självcentrerade och verkar måttligt intresserade av att umgås. En av dem har dessutom försvunnit spårlöst, redan innan inspelningen sätter igång.

När den ena dokusåpadeltagaren efter den andra råkar illa ut börjar Henny undra om hon kommer att klara sig helskinnad från slottet. Det känns som om hon befinner sig i en gåta där någon verkar vilja sätta punkt för gott. Vem är det som vill dem så illa, och varför?

Jag tyckte: Herregud vad glad jag är över att jag gav den här boken en till chans, för det här är riktigt, riktigt bra! 

Den galna och ändå spännande och intressanta handlingen gör att man fastnar i läsningen. En inspelning till ett TV-program, jag liksom myser lite och gnuggar händerna mot varandra när det går uppför mig hur mycket intriger och galenskaper den här boken kommer innehålla. Och jag har inte fel!

Sen har vi det här gänget med karaktärer, alltså jag dör! Jag ser framför mig hur de ser ut och deras beteende och det ger mig ett fånigt leende på läpparna. Släng in ett oväder och några döda människor på det så har vi en bok som alla borde läsa. 

Ett stort plus är att det finns fler böcker i serien som jag kan läsa direkt och inte behöver vänta på att de kommer ut.

Betyg: 4,5 av 5 Mellan En riktigt bra bok! och En helt perfekt bok!

Inga kommentarer: