tisdag 21 augusti 2018

Pappersstäder - John Green


















Titel: Pappersstäder

Originaltitel: Paper Towns

Författare: John Green

Förlag: Månpocket

Handling: Quentin Jacobsen har älskat den äventyrslystna Margo på avstånd i hela sitt liv. Ända sedan de som grannbarn lekte tillsammans. Så när hon öppnar fönstret till hans rum och klättrar in i hans liv igen och övertalar honom att följa med på en genialisk hämndaktion följer han med.

Efter deras natt tillsammans kommer Quentin till skolan för att upptäcka att Margo - som alltid varit något av en gåta - nu har förvandlats till ett mysterium. Hon brukar försvinna ibland, men aldrig så här länge. Kan hon vara död? Men snart upptäcket Quentin att Margo lämnat subtila, smarta ledtrådar bara för honom. Budskapet är tydligt: Hitta mig om du kan!

Vägen mot gåtans lösning är vindlande och tvingar Quentin att inse att ju närmare han kommer Margos gömställe desto mindre vet han egentligen om henne. Och kommer han att hinna fram innan hon försvinner igen?


Jag tyckte: I den här boken får följa mysteriet Margo Roth Spiegelman och hon är verkligen ett mysterium, eller vart hon har tagit vägen är ett mysterium.

Jag tycker om karaktärerna och deras sätt att vara med varandra, det känns verkligt och som ett typiskt tonårsgäng. Man vill nästan bli en del av det och hoppa in i boken och följa dem på deras äventyr.

Min favoritdel av boken är helt klart början när Quentin och Margo åker runt och utför alla hennes påhitt som faktiskt är ganska klockrena och underhållande att läsa om. Men sen när Margo försvinner och det börjar handla om att hitta henne så försvinner den där "wow vilken härlig bok" känslan lite. Det är absolut ingen dålig bok, men för mig så är den inte mer än bra. Och helt ärligt så blev jag jättebesviken på slutet! Spänningen liksom byggdes upp och sen låg man där platt som en pannkaka och kände lite att, jaha blev det inte mer än så här?

Betyg: 3 av 5

Inga kommentarer: