lördag 11 augusti 2018

En hjärtformad ask - Joe Hill


















Titel: En hjärtformad ask

Originaltitel: Heart-shaped box

Författare: Joe Hill

Förlag: Prisma

Handling: Skulle du köpa en vålnad? Förmodligen inte. 
Men det är just vad Jude Coyne gör, på internet. Coyne är en firad rockstjärna som dragit sig tillbaka till sin gård i North Carolina med sin samling av platinaskivor, ockulta troféer och sin flickvän, Georgia. 
Vålnaden som levereras punkligt i en hjärtformad ask är tänkt som ett makabert tillskott till samlingarna. 
Men vålnaden vill se Jude Coyne död och begraven. Och det gäller inte bara Coyne. Alla som kommer i vålnadens väg riskerar att gå samma öde till mötes.
Jude och Georgia tvingas fly för sina liv. Det blir en skräckfärd till helvetet utan returbiljett, undan vålnaden, utan nåd.


Jag tyckte: Att läsa den här boken är som att besöka ett spökhus. Det är läskigt, obehagligt och samtidigt otroligt verkligt. Jag ser vålnaden framför mig när jag läser boken och det ger mig kalla kårar!

Det jag tycker om med boken är själva historien om vålnaden. Det är inte bara läskigt och obehagligt utan allt går så mycket djupare än så. Kan inte säga så mycket mer om det utan att avslöja för mycket ...

Jag tycker även om karaktärerna. Jude är väl egentligen en idiot, men man kan inte låta bli att tycka om honom ändå på något sätt i hans försök att ställa allt till rätta och bli av med vålnaden som gör allt för att döda dem.

En bra skriven skräckis som kryper in under huden på en!

Betyg: 4 av 5

Inga kommentarer: