fredag 3 augusti 2018

In i vildmarken - Jon Krakauer


















Titel: In i vildmarken

Originaltitel: Into the Wild

Författare: Jon Krakauer

Förlag: Mima Förlag

Handling: I april 1992 begav sig den tjugotreårige amerikanen Christoper McCandless ut i Alaskas vildmark för att ensam vandra runt i naturen - utan mål, och utan att ens ha någon karta med sig.
Innan han gav sig av hade han gett sig själv ett nytt namn: Alexander Supertramp. Han hade skänkt bort sina besparingar, övergett sin familj, bränt sin bil och sina kontanter och bestämt sig för att starta ett helt nytt liv. Fyra månader efter att han gett sig av hittades han död av en jägare. Han hade svultit ihjäl.

Jag tyckte: Det är med en liten klump i magen som jag börjar läsa den här boken. Jag vet hur hela historien slutar och jag har sett filmen Into the wild som jag verkligen tyckte om. Jag förstår verkligen McCandless tankar och önskan om att bege sig iväg och vägen till hans öde är intressant och gripande. Människorna han träffar och berör med sin personlighet är nog det som jag mest fängslas av.

Det som drar ner betyget på boken för mig är alla sidohistorier om andra människor som gett sig iväg precis som McCandless. Jag läser boken för att jag vill läsa om honom och inte alla de andra människorna. Sidohistorierna blir istället lite sega och tråkiga. Men i det hela är boken bra, helt klart värd att läsa!

Betyg: 3 av 5

Inga kommentarer: