torsdag 5 juli 2018

Vit krypta - Mariette Lindstein


















Titel: Vit krypta

Författare: Mariette Lindstein

Förlag: Forum

Handling: Alex och Dani är enäggstvillingar och oskiljaktiga sedan deras föräldrar övergivit dem. En midsommarnatt när de är 22 år försvinner Dani spårlöst. Man letar efter henne i flera månader utan att finna minsta ledtråd.

Omgivningen försöker få Alex att glömma det hemska som har inträffat, men hon får ett nervöst sammanbrott och ligger katatonisk på psyket i en hel månad. När hon skrivs ut har hon bara en enda tanke i huvudet: Att hitta Dani.

För att försörja sig medan hon letar efter systern tar Alex anställning på den mytomspunna dejtingfirman Ash & Coal. Det är där hon träffar den framgångsrika och attraktiva psykologen Carl Asher. Snart börjar märkliga saker att hända. Varför känner hon Danis närvaro i ett speciellt rum på firman? Vem är det som lämnar mystiska meddelanden i hennes lägenhet?

Alex misstänker att en ockult sekt har kidnappat Dani, men kan det verkligen stämma? Människor i hennes omgivning börjar ifrågasätta hennes mentala hälsa: inbillar hon sig allt? Plötsligt befinner Alex sig i ett farligt limbo där mycket tyder på att hon står näst på tur.


Jag tyckte: Det här en en otroligt skrämmande och obehaglig bok. Nu tittar jag på varenda främmande människa jag möter som om de har någon gömd ute i skogen.

För spänningens skull så är boken uppbyggd på ett jättebra sätt, Alex historia varvat med Danis. Man för följa dem båda och den stora frågan är om Dani någonsin kommer att bli hittad och hur boken kommer att sluta. Och själva slutet är verkligen rafflande, jag var tvungen att läsa klart det i bilen på vägen hem från semestern fast jag egentligen inte gillar att läsa i bilen. Herregud så spännande de sista kapitlen var!

Jag hade otroligt svårt för huvudpersonen Alex och det är faktiskt därför boken inte fick högre betyg än en 3:a, för själva handlingen är otroligt spännande och bra. Jag tycker hon kändes lite som en tonåring och velade himla mycket fram och tillbaka plus att det som hände henne kändes lite för bra för att vara sant, som att få det perfekta jobbet med en overkligt hög lön (eller så är jag bara avundsjuk för att det inte händer mig :) ).

Betyg: 3 av 5

Inga kommentarer: