söndag 15 juli 2018

Lovisa och nötterna - Anna Hansson


















Titel: Lovisa och nötterna

Författare: Anna Hansson

Illustratör: Maria Andersson Keusseyan

Förlag: Idus Förlag

Ålder: 3-6 år

Handling: Lovisa ska åka på utflykt med sin klass. 

Eftersom alla vet att hon är allergisk har ingen några nötter med sig. Men längst fram i tåget sitter en man som inte har tänkt på att någon kan vara allergisk. 

När han öppnar en påse nötter får Lovisa svårt att andas. 

Författaren är själv allergisk mot nötter och hoppas att den här boken kan leda till att ämnet uppmärksammas och fler får information om allergin.


Jag tyckte: En bok med ganska lite text och väldigt fina illustrationer som tydligt visar vad det är som händer. En perfekt bok för de som precis har börjat läsa själva. Det är spännande och man lär sig samtidigt någonting. 

Jag reser själv en del och det här med nötallergi har jag helt ärligt aldrig tänkt på, att andra kan må dåligt av det jag äter. Nu har jag fått något att tänka på när jag köper resemellanmål framöver!

Framsida: Jag tycker att framsidan är som en cliffhanger, man ser att någonting händer men man vet inte hur det ska sluta. Man måste helt enkelt läsa boken för att ta reda på det!

Illustrationer: Stort plus för att illustrationerna visar upp saker om karaktärerna som inte står med i texten.

Betyg: 5 av 5

Inga kommentarer: