måndag 3 juni 2019

Min mamma rullstolshjälten - Ida Berner


















Titel: Min mamma rullstolshjälten

Författare: Ida Berner

Illustratör: Ulrika Gustafsson

Förlag: Idus Förlag

Ålder: 6-9 år

Handling: Kerstins fotbollslag ska spela match mot föräldrarna. Kerstins pappa, som brukar vara bäst på plan, kan inte vara med så mamma ska med i stället. Men mamma sitter ju i rullstol, hon kan ju inte spela. Mamma kommer till matchen och rycker dessutom in som värsta hjälten.

Det här är en berättelse om att ha en förälder som inte är som alla andra, men som kan vara världsbäst ändå!


Jag tyckte: För mig som jobbar som personlig assistent så är det här en otroligt viktig bok, att en av karaktärerna sitter i rullstol. För mig är det inget konstigt med det, bara för att kroppen inte fungerar ordentligt så är personen ändå som vilken annan människa som helst.

Jag har förståelse för tankarna som dottern i familjen har och det beskrivs verkligen från ett barns perspektiv. Berättelsen är bra från början till slut, vi får följa med från början av dotterns oro till att allt faktiskt blir bra igen.

Betyg: 4 av 5

Inga kommentarer: