söndag 23 juni 2019

Broder Jakob - Emelie Schepp


















Titel: Broder Jakob

Serie: Jana Berzelius

Författare: Emelie Schepp

Förlag: HarperCollins Nordic

Genre: Deckare

Utgiven: 2019

Därför läste jag boken: Stort fan av böckerna om Jana så det här var ett självklart val av bok att läsa.

Handling: En regnig vårdag hittas en kvinna brutalt mördad i Norrköping. Det är det andra offret på kort tid. Omständigheterna är likadana, benen är hopsydda och kropparna hittas i Strömmen som flyter genom staden. Vem vill få dem att se ut som sjöjungfrur och varför?

När en ny kvinna anmäls saknad är det uppenbart för polisen att de har att göra med samma gärningsman. Åklagare Jana Berzelius som leder förundersökningen börjar snart hitta kopplingar till fallet Simon Norell, en ung man som mördat sin familj och sedan dess suttit inspärrad på rättspsyk i Vadstena. Men Simon vägrar att prata. Någon måste vinna hans förtroende innan tiden rinner ut, och den enda som kan göra det är mannen som rör sig som en hotfull skugga i Janas liv - Danilo Peña.


Jag tyckte: Hon har gjort det igen! Emelie Schepp är en av mina absoluta favoritförfattare och jag älskar hennes böcker om Jana.

Det jag gillar med böckerna är att de är väldigt råa och brutala och det händer någonting nytt hela tiden, det är som att titta på en bra actionfilm. Broder Jakob är verkligen inget undantag i den beskrivningen, vissa saker förstår jag inte riktigt hur författaren kommer på, men tur är det att hon gör det för det är riktigt bra.

Relationerna mellan karaktärerna är välskrivna och känns realistiska. Både de som vi känner igen sen tidigare och de som är nya. Det är alltid intressant att läsa om de nya karaktärerna och lära känna dem och få veta mer om deras liv och vad just deras roll i handlingen är.

Storyn med kvinnorna som hittas döda är riktigt bra och man funderar på hur allt hänger ihop. Vi får små pusselbitar längs vägen och jag lyckas komma på vem mördaren är och varför, vilket inte alls gör läsningen mindre spännande. Ännu en spännande bladvändare av Emelie Schepp.

Och så har vi slutet, herregud alltså! Jag vill läsa nästa bok NU!!!

Betyg: 5 av 5

Inga kommentarer: