tisdag 23 oktober 2018

När mammas tankar ändrade färg - Sara Galli


















Titel: När mammas tankar ändrade färg

Författare: Sara Galli

Illustratör: Mats Molid

Förlag: Idus Förlag

Ålder: 6-9 år

Handling: Max är fundersam. Det är något som blivit annorlunda med hans mamma. Hon är trött, rösten är ledsen och kojan får vara kvar i vardagsrummet i flera veckor. Pappa säger att mamma är sjuk men Max kan inte se något som är fel. 

Med en annorlunda mamma vill Max inte att kompisarna ska följa med hem. Vad skulle de säga om de såg att hans mamma sov mitt på dagen? Eller hörde den ledsna rösten? 

I samtal med skolans sjuksköterska får Max förståelse för att det är mammas tankar som blivit mörka och som gör att hon inte mår bra. 


Framsida: Jag tycker att själva titeln gör att man blir nyfiken på boken och så gillar jag att karaktärerna ser glada ut, det gör att man dras till boken och vill läsa.

Illustrationer: Fina och lite annorlunda illustrationer som visar vad det är som händer. Man kan väldigt tydligt se känslorna som texten förmedlar i illustrationerna.

Jag tyckte: Vilken otroligt viktig och bra skriven bok! Den tar upp depression på ett jättebra sätt som gör att barn förstår vad det är som händer när någon mår dåligt. Jag tycker om att den tar upp sonens tankar, hur skolsystern hjälper till genom att förklara och hur mammans mående går från att sova hela dagarna till att bli mer "som vanligt" igen. Man får verkligen följa med på en resa genom förändring från början till slut av den här boken.

Betyg: 4 av 5

Inga kommentarer: