söndag 26 augusti 2018

Hemsökelsen - Shirley Jackson


















Titel: Hemsökelsen (Går också under namnet Hemsökelsen på Hill House)

Originaltitel: The Haunting of Hill House

Författare: Shirley Jackson

Förlag: Replik

Handling: I åttio år har Hill House överblickat den lilla hålan Hillsdale. Därifrån ser det ståtligt och välbyggt ut. Men det finns något "osunt" med huset. Någonting rör sig i det, går längs med dess golv, någonting omänskligt, skändligt - ont.
Dr John Montague, en vetenskapsman som vill finna bevis för det övernaturligas existens, hyr det beryktade huset. Av tolv assistenter han velat få med sig anländer bara två: Eleanor Vance, en ung, tillbakadragen kvinna som flyr vardagen med sin handikappade mor, och Theodora, en excentrisk New York-konstnär. Med dem är också husets arvinge, Luke Sanderson, och på plats möter de husets förvaltare, paret Dudley, som vägrar vistas nära Hill House nattetid. Snart blir det klart för alla varför. Den som starkast påverkas är Eleanor. Som om huset ville henne något särskilt.

Jag tyckte: Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva den här boken. Den liksom kryper in under skinnet på en och är oerhört obehaglig. Det blir nästan lite jobbigt att läsa den på kvällen när det är mörkt ute och man är ensam hemma. Plötsligt tycker man att man hör konstiga ljud och saker som låter. Man fastnar verkligen i handlingen och det är svårt att sluta läsa.

Boken har ett språk och är skriven på ett sätt att den nästan är lite poetisk och småflummig, men jag tror att det fungerar eftersom det är en skräckis. Det är lite svårt att veta vad som är dröm och vad som är verklighet, i alla fall för mig.

Men slutet gillade jag egentligen inte. På ett sätt är det väl ett typiskt skräckis slut (vill inte avslöja för mycket), men det gör att man vill veta mer. Men istället så får man väl mer fundera lite själv över hur man tror det hela slutar.

Betyg: 4 av 5

Inga kommentarer: