tisdag 7 februari 2017

Rädslans fångar - Anna Jansson


















Titel: Rädslans fångar

Serie: Maria Wern: Del 17

Författare: Anna Jansson

Förlag: Norstedts

Handling: Det är juni i Visby. Maria Wern och hennes kollegor på länskrim förbereder sig inför sommarens invasion av festande turister. Då flödar narkotikan över ön. Ryktet talar om en stor inhemsk producent av cannabis. En ny odling, omöjlig att upptäcka.

Vädret är helt ur led. Stormarna når orkanstyrka och all båttrafik måste ställas in. Politikerveckan i Almedalen får en dramatisk start då ett brutalt mord sker - en 30-årig kvinna, gift med en ung politiker, hittas död i hemmet.

I Tingstäde på norra Gotland har samtidigt en liten grupp människor samlats i hemlighet för att invänta jordens undergång. Sedan mitten av 1700-talet har vetskapen om den yttersta tiden gått i arv i trakten, och ett astronomiskt ur med anor från Christoffer Polhems tid tickar obönhörligt mot den sista dagen.

Jag tyckte: Så här fort har jag aldrig läst ut en Maria Wern bok förr och det betyder att den var bra! De tidigare böckerna har också varit bra, men på något sätt fångade den här boken mig mer än de andra i serien.

Språket flyter på bra, Anna Jansson skriver som vanligt lite smått tragiskt när det gäller Maria Wern den stackaren, det är inte mycket lycka hon får vara med om i sitt liv utan hon måste mest slita för att få sitt liv och vardag att gå ihop. Jag gillar det eftersom det är så verkligheten ser ut för de flesta människor, det är inte bara solsken dygnet runt (fast Wern har kanske varit med om lite väl mycket tråkigheter genom åren).

Fast att den del av handlingen i boken som har att göra med att jorden ska under och förråd ska fyllas på i överlevnadsbunkrar är lite väl amerikanskt (får för mig att alla i USA har ett hemligt förråd med vatten och konserver), så fungerar det utan att det blir för överdrivet, i alla fall för mig.

Alla trådar knyts ihop mot slutet och när jag slår ihop den utlästa boken så längtar jag redan efter att få läsa om Maria Wern igen.

Betyg: 4 av 5

Inga kommentarer: