måndag 24 oktober 2016

Björnstad - Fredrik Backman


















Titel: Björnstad

Författare: Fredrik Backman

Förlag: Piratförlaget

Handling: Vad betyder ett lag för en stad? Vad betyder en sport för en familj? Vad betyder en enda match för ett samhälle som kämpar för sin överlevnad?
Bara allt. Den betyder bara allt.
Björnstad handlar om 15-åriga flickors odödliga vänskap och 17-åriga pojkar som spelar hockey med en hel stad på sina axlar. Men den handlar också om ett oförlåtligt brott, hur snabbt ett samhälle kan lära sig att blunda, och de fruktansvärda saker vi ibland är redo att göra för framgång.
Mitt i allt står Peter, som flyttar hem efter livet som hockeyproffs för att bygga upp sin moderklubb, och Mira, som slits mellan advokatkarriären och ett tyst liv i skogen som fru och mamma. Det är en saga om idrott och familj, och om hur långt vi är redo att gå för att skydda våra barn.


Jag tyckte: Att läsa en bok av Fredrik Backman ger mig alltid en liten klump av ångest i magen. Men det är en bra klump av ångest. Hans böcker berör mig på ett sätt som jag knappt kan förklara och den här boken är inget undantag. 

Man läser sida efter sida och känslorna som irrar omkring i kroppen byts ut på bara några sekunder ibland. Jag har tårar i ögonen och är på väg att börja gråta (och ja, jag erkänner att tårarna till och med rann längs kinderna på slutet) på vissa ställen i boken och helt plötsligt byts de mot skratt. För det är så han skriver, Backman. Han får mig att KÄNNA! 

Boken är så djup att det är på gränsen till obehaglig, eller det ÄR obehagligt. Han tar upp ämnen som är verklighet för många människor där ute.
Att passa in.
Att känna gemenskap.
Att inte vara den som är utanför.
Och han gör det så bra.

Jag får lära känna människorna i Björnstad på en nivå som gör dem verkliga. Vare sig de är gamla eller unga så vet jag precis vilka de är som personer när boken är slut.

Och slutet som jag hela tiden var så orolig över om jag skulle tycka om eller inte, det var helt perfekt, precis som resten av boken. Tack Fredrik för en helt fantastisk läsupplevelse, jag längtar redan efter nästa bok. Det blir högsta betyg utan någon som helst tvekan, pucken rakt in i mål!

Betyg: 5 av 5

Inga kommentarer: