tisdag 8 november 2022

Tecken - Sofia Weiss













Titel: Tecken 

Serie: Tecken Del: 1

Författare: Sofia Weiss

Förlag: Lind & Co

Utgiven: 2022

Format: Inbunden (Lånad på biblioteket)

Längd: 189 sidor

Genre: Rysare

Ålder: 9-12

Därför läste jag boken: Kändes som en perfekt Halloweenbok 👻

Handling: De sista veckorna i sexan blir inte alls som Moa tänkt. Vardagen - med skola, hästar och bästisen Niki - stannar upp när Moa drabbas av en hjärnskakning efter en märklig ridolycka och blir inlagd på sjukhus. Och mardrömmarna, de som har plågat henne varje natt sedan hon och mamma flyttade till den nya lägenheten, blir bara värre och värre. Snart börjar Moa se kusliga syner även när hon är vaken. Det verkar som om något eller någon som inte längre befinner sig i denna värld söker kontakt. Är det på riktigt eller håller hon på att bli galen? Händelserna tvingar Moa att börja gräva i en gammal hemlighet som visar sig vara mörkare än hon någonsin kunnat ana ...

Jag tyckte: Så första försöket att läsa den här boken slutade med att jag slutade eftersom jag blev så rädd. Sedan började Halloween närma sig och jag kände att jag var tvungen att skärpa mig själv, det är faktiskt en barnbok! Tur var väl det för nu är den utläst och den är så bra! 

Jag är uppvuxen med hästar så det är alltid kul när de är med i handlingen i en bok. Sedan har vi vänskap, familj och spöken, vad kan gå fel!? Relationerna mellan de olika karaktärerna i boken är nog det jag gillar mest. De är inte bara glada och lyckliga utan istället uppstår det en del konflikter vilket jag gillar. Det ger dem ett djup som är intressant och man vill veta hur det hela ordnar upp sig, OM det hela ordnar upp sig. Och synerna Moa ser gör att man känner sig obehaglig till mods och inte gärna läser när det är mörkt ute, vilket väl är lite poängen med en skräckis. Så där lyckas författaren helt klart.

Jag tycker också att det känns äkta och realistiskt när vi får veta varför det som händer faktiskt händer. 

Läste precis baksidestexten för nästa del i den här serien, Varsel, som kommer ut nästa år. Måste säga att jag ser fram emot att läsa den!

Betyg: 5 av 5 En helt perfekt bok!

Inga kommentarer: