torsdag 24 november 2022

Lazarus - Lars Kepler












Titel: Lazarus 

Serie: Joona Linna Del: 7

Författare: Lars Kepler

Förlag: Månpocket

Utgiven: 2019 (2018)

Format: Pocket (Från min bokhylla)

Längd: 543 sidor

Genre: Kriminalroman

Därför läste jag boken: Del 9 i serien släpptes nyligen och jag insåg att jag missat att läsa två delar. Till min lycka sprang jag på del 7 när jag var på loppis så köpte den.

Handling: En död man hittas i en lägenhet i Oslo. När polisen öppnar frysboxen i köket gör de ett fruktansvärt fynd. Offret visar sig vara en dittills okänd gravskändare och trofésamlare. Några dagar senare kontaktar en tysk kommissarie Joona Linna och ber om hjälp med ett mordfall på en camping utanför Rostock. Joona förstår att mönstret som framträder är vansinnigt och samtidigt omöjligt att ignorera. Vissa skulle kalla det för ett mirakel om någon återvände från döden - andra skulle kalla det för en mardröm.

Jag tyckte: Att läsa en bok av Kepler är som att titta på en actionfilm utan en lugn stund. Det är ett rasande tempo och hemskheterna som händer i de här böckerna går knappt att förklara. Tänk dig det mest obehagliga som kan hända i ditt liv och det är vad som händer. 

Eftersom det var många år sedan jag läste delen före den här i serien så kommer jag faktiskt inte ihåg exakta handlingen. Vissa saker känner jag igen medan andra är helt bortglömda. Men det gör inte så mycket. Jag tycker att en hel del förklaras så man förstår vad det är som har hänt och varför saker sker i den här boken. 

Det blir inte så mycket bättre än så här! 

Betyg: 5 av 5 En helt perfekt bok!

Inga kommentarer: