måndag 4 mars 2019

Jakthundarna - Jørn Lier Horst


















Titel: Jakthundarna

Originaltitel: Jakthundene

Serie: William Wisting: Del 4 (Norge: Del 8)

Författare: Jørn Lier Horst

Förlag: Lind & Co

Handling: William Wisting är en erfaren utredare vid polisen. Han är samvetsgrann, sympatisk och noggrann. I hela sitt yrkesliv har han ägnat sig åt att jaga brottslingar, men plötsligt kastas rollerna om. Wisting stängs av från sin tjänst efter misstanke om att ha fabricerat bevis i en sjutton år gammal mordutredning. Mannen som dömdes för brottet har släppts. Och Wisting angrips av både kollegor och media.
Utan tillgång till polisens resurser inleder Wisting en egen utredning för att ta reda på sanningen. Han får hjälp av sin dotter, som är kriminalreporter, men de är långt ifrån att lösa gåtan när en ung kvinna försvinner. Händelsen kopplas samman med det tidigare mordet och nu börjar jakten.


Jag tyckte: För mig som har väldigt svårt att inte läsa böcker som är i en serie i ordning så är böckerna om William Wisting rena kaoset. I Sverige har de getts ut i helt annan ordning än i Norge plus att de första böckerna i serien inte finns alls på svenska. Men i alla fall... Jag trodde att jag läste del 1 när jag läste den här, men sen upptäckte jag att så inte var fallet, men det gick bra ändå.

Spännande och välskriven deckare som blir utläst på två dagar. Korta kapitel och en handling som fångar tag i en, det här var verkligen en bok som passade mig perfekt!

Jag gillar hur de olika fallen i boken binds samman. Att det är flera olika saker som händer gör att handlingen hela tiden rör sig framåt och det blir inte en tråkig stund.

Att det inte bara är en huvudperson vi får följa, utan två, och de är far och dotter känns nytt och bra. Deras relation känns väldigt trovärdig och äkta. Även övriga relationer i berättelsen känns äkta.

Betyg: 5 av 5

Inga kommentarer: