söndag 24 mars 2019

Dvalan - Camilla Grebe


















Titel: Dvalan

Serie: Flickorna och mörkret: Del 3

Författare: Camilla Grebe

Förlag: Wahlström & Widstrand

Handling: Artonårige Samuel råkar sabotera en drogaffär och tvingas till en desperat flykt undan narkotikabossen Igor. Efter att ha gått under jorden svarar han på en annons: en familj i skärgården söker en assistent till sin hjärnskadade son. Men ingenting blir som Samuel har tänkt sig när han flyttar in hos den vackra Rakel och hennes son Jonas i det avsides belägna huset vid havet. Inte heller har Samuel räknat med att hans kärleksfulla, men kontrollerande mamma - den frireligiösa Pernilla - handgripligen ska försöka hjälpa honom att få ordning på sitt liv. Kriminalinspektör Manfred Olsson är plågad av en familjetragedi. Han utreder två till synes drogrelaterade mord när hans väg korsar Samuels och Pernillas.Utredningen blir komplicerad och Manfred bestämmer sig för att söka hjälp hos profileraren Hanne som är bosatt i Ormberg.

Jag tyckte: När jag slog igen den här boken så var det med en känsla av att jag aldrig någonsin kommer att läsa en liknande bok igen, en bok som svänger och får en att känna "vad i helvete" när man upptäcker hur det hela verkligen ligger till. Precis samma känsla hade jag när jag läste ut den första boken i den här serien, Älskaren från huvudkontoret.

Vi får följa flera olika karaktärer och deras tankar och syn på det som händer. Som vanligt är Grebe otroligt skicklig på att visa upp hur olika karaktärerna är när hon skriver. Om inte kapitlet skulle börja med namnet på karaktären skulle man ändå kunna lista ut vem av dem det är eftersom både språket och känslan förändras mellan karaktärerna. Otroligt skickligt!

Att den tar upp ämnet sociala medier och hur viktigt det har blivit för oss att bli bekräftade tycker jag är otroligt bra, jag tycker det är lite läskigt hur viktigt det har blivit att vi hela tiden vill få likes och människor som kommenterar och bryr sig om det vi lägger ut. Den här boken visar verkligen hur långt vi kan gå för att någon ska trycka på det där hjärtat eller tummen upp.

Det här är så mycket mer än en bok om mord. Den gräver djupare och är intressant och samtidigt mörk och obehaglig.

Det är verkligen en helt perfekt bok! En bladvändare som fångar tag i en och det går inte att sluta läsa. Har du missat den här serien av Camilla Grebe så har jag bara en sak att säga, LÄS!

Betyg: 5 av 5

Inga kommentarer: