onsdag 5 september 2018

Syndabocken - Sofie Sarenbrant


















Titel: Syndabocken

Serie: Emma Sköld: Del 6

Författare: Sofie Sarenbrant

Förlag: Bookmark Förlag

Utgivningsår: 2018

Genre: Deckare

Boken kommer från: Lånad på biblioteket

Därför valde jag just den här boken: Har läst de tidigare böckerna i serien om Emma Sköld och har gillat dem. Har även läst andra böcker av författaren och tycker hon skriver bra!

Handling: En inbrottsvåg drar genom Bromma och tjuvarnas metoder blir allt värre. När ett mord på en tonårspojke skakar idyllen kopplas Emma Sköld in på fallet. Allt pekar på ett villainbrott som har gått snett.

Misstankarna riktas mot familjens städerska som hittade offret. På forumet Brommavännerna sprids hatiska fördomar om henne och utländska gästarbetare. Men när fler personer hittas döda tar Emma saken i egna händer, och försätter därmed sig själv och andra i livsfara.


Jag tyckte: En spännande bladvändare med intressant story. Den här boken läste jag ut med rasande fart. Det var svårt att lägga ifrån sig den och man ville "bara" läsa ett kapitel till och plötsligt så var boken slut.

Helt ärligt så har jag glömt bort vissa av karaktärerna sedan jag läste förra boken i serien, men efter bara några kapitel så var man med i handlingen igen. Emma och hennes familj blir som gamla bekanta som man inte träffat på ett tag, men efter bara en stund är alt som vanligt igen.

Det är en lättläst bok utan för många krångliga ord och kapitlen är korta och spännande, det gör att man fastnar i handlingen och bara vill fortsätta läsa. Att boken även är spännande och bra skriven gör även det att läsningen flyter på utan problem. Handlingen känns väldigt aktuell och jag hoppas fler människor tänker sig för innan de dömer någon!

Med tanke på slutet så ser jag redan fram emot nästa bok i serien!

Betyg: 4 av 5

Inga kommentarer: