torsdag 13 september 2018

Främlingar i skogen - Helena Bross


















Titel: Främlingar i skogen

Serie: Svartskogens hemligheter: Del 2

Författare: Helena Bross

Illustratör: Johan Egerkrans

Förlag: Sanoma Utbildning

Handling: Det är höstlov och Teo och Bianca ska sova över i den gamla stugan i skogen. På vägen dit ser de en stor hund som stryker omkring vid sjön - eller är det verkligen en hund? I Svartskogen råder det delade meningar om nykomlingen. Är det en vän eller en farlig fiende? När jägarna närmar sig måste Teo och Bianca och deras vänner i skogen bestämma sig.

Mina tankar i en mening: En spännande bok från första sidan med fantastiska illustrationer!

Jag tyckte: Vi får följa med på ännu en berättelse i Svartskogen och precis som i första boken i serien så är det en resa bland älvor, troll och andra mystiska varelser.

Vi dras direkt in i historien och det blir spännande redan i första kapitlet, något som gör att man vill fortsätta att läsa och inte kan lägga ifrån sig boken. Illustrationerna är fantastiska och man lever sig verkligen in i skogen och dess invånare.

Jag kan tänka mig att just vargar kan röra upp känslor bland många, men för mig fungerar det att ta dem som ett exempel på att hjälpa någon fast de faktiskt skadar de andra djuren. Jag tycker att boken får ett bra slut som gör att alla blir nöjda och glada.

Betyg: 4 av 5

Inga kommentarer: