måndag 23 april 2018

MemoRandom - Ander De La Motte


















Titel: MemoRandom

Serie: MemoRandom: Del 1

Författare: Anders De La Motte

Förlag: Månpocket

Handling: David Sarac är informatörshanterare vid Stockholmspolisen. Hans jobb är att rekrytera och sköta topphemliga källor. Manipulation, mutor och hot - så länge han levererar resultat ställer ingen några frågor. Men efter en våldsam bilolycka förlorar han minnet. Tappar kontrollen över sitt avancerade nät av svek och lögner. Plötsligt är han lovligt byte för alla som vill åt hans hemligheter. För att skydda sig själv och sina källor måste han återupprätta kontakten med den försvunne infiltratören "Janus", som befinner sig högt upp i den kriminella hierarkin. Flera personer, på båda sidor om lagen, verkar vara beredda att gå över lik för att avslöja "Janus" rätta identitet. Eller kanske för att skydda den?


Jag tyckte: Det här med att slängas rakt in i en bok med full fart, det gillar jag. Det är som att det visar vägen till hur resten av boken kommer att vara och det stämmer verkligen med MemoRandom. Från första sidan så stiger pulsen och sen går den aldrig riktigt ner igen. När jag slår igen boken efter att ha läst sista sidan så är det som att avsluta ett maratonlopp, jag är helt slut, men på ett bra sätt!

Storyn är bra och uppbyggnaden av boken där vi inte bara får följa en huvudperson passar mig perfekt. Jag tycker om när man får veta vad flera av karaktärerna tänker och känner. Det gör att man kommer in djupare under huden på dem och lär känna vilka de är.

En spännande bladvändare som sticker ut lite från andra böcker.

Betyg: 4 av 5

Inga kommentarer: