tisdag 24 april 2018

Ali och Blåklockans hjältar - Ann Fagerberg Embretsén


















Titel: Ali och Blåklockans hjältar

Författare: Ann Fagerberg Embretsén

Illustratör: Hedvig Wallin

Förlag: Idus Förlag

Ålder: 3-6 år

Handling: Ali tycker att pappa är en riktig hjälte, men vad gör han egentligen på jobbet hela dagarna? 

Häng med Ali till pappas jobb och träffa Margit, Börje, Mohammed och de andra tanterna och farbröderna på avdelningen Blåklockan. 

En dag bland hjältar, löständer, dragspel, papiljotter och kärleksmums.


Jag tyckte: En fin bok om vardagens riktiga hjältar! Jag läste boken högt för min dotter (10 år) och både hon och jag tyckte den var bra. Boken tar inte bara upp att människor inom vården är riktiga superhjältar utan den förklarar även på ett bra och pedagogiskt sätt vad som kan hända när man blir gammal, t.ex att man kan tappa minnet och bara kommer ihåg det som hände när man var yngre.

Dottern tyckte att Alis pappa behövde raka sig också för han såg lite skäggig ut :)

Ett stort plus för illustrationerna som jag verkligen gillade!

Betyg: 4 av 5

Inga kommentarer: