fredag 22 december 2017

Stora stygga vargen - Nele Neuhaus


















Titel: Stora stygga vargen

Originaltitel: Böser Wolf

Serie: Bodenstein & Kirchhoff: Del 5 (Del 2 på svenska)

Författare: Nele Neuhaus

Förlag: Albert Bonniers Förlag

Handling: En het junidag hittas liket efter en sextonårig flicka i floden Main utanför Frankfurt. Hon har blivit mördad och kroppen bär spår av brutal misshandel. Och ingen saknar henne. Flera veckor efter det makabra fyndet står Pia Kirchhoff och Oliver von Bodenstein fortfarande rådlösa i sökandet efter hennes identitet.

Så landar ett nytt fall på deras bord. En populär tv-programledare har attackerats och låsts in i bagageluckan på sin bil. Hon har nyligen arbetat på ett reportage om en hemlighetsfull organisation, med medlemmar från samhällets allra högsta skikt. Medan Pia och Oliver gräver djupare i fallet flätas det oväntat samman med den anonyma flickan vid flodkanten, och blottar en fruktansvärd hemlighet som kommer dem obehagligt nära.


Jag tyckte: Jag var tvungen att lämna tillbaka den här boken till biblioteket för lånetiden var bara 2 veckor och precis när jag kunde hämta ut boken (hade reserverat den) så var det självklart fullt upp med massa annat så jag hann knappt läsa någonting. Jag läste in i det sista för att hinna klart, men icke. Självklart var det som mest spännande när jag slutade och jag hade svårt att släppa tankarna på boken. Så när jag äntligen fick hem boken från biblioteket igen så var det med stor spänning jag läste ut den!

Det är den del karaktärer att hålla reda på och vid vissa tillfällen har jag lite svårt att hålla ordning på vem som är vem. Det positiva är att när alla trådar knyts ihop så har jag koll på vilka karaktärerna är och hur alla historier hänger samman. Vilket jobb att som författare lyckas få allt att stämma när boken till slut är klar!

Fast jag lyckas klura ut vem "Stora stygga vargen" är så förstör inte det läsningen på något sätt. Istället gör det nästan att det blir mer intressant för jag verkligen vill att de i boken också ska lyckas ta reda på det.

Själva temat i boken är så otroligt fruktansvärt och hemskt, men det är bra skrivet och jag dras med i det som händer med en klump i magen. Det är en spännande och välskriven bok och jag ser fram emot en ny bok i serien!

Betyg: 4 av 5

Inga kommentarer: