söndag 31 december 2017

Bödelskyssen - Mons Kallentoft


















Titel: Bödelskyssen

Serie: Malin Fors: Del 11

Författare: Mons Kallentoft

Förlag: Forum

Handling: Bödelskyssen är Malin tillbaka i Linköping efter en uppslitande tid som sambandsofficer i metropolen Bangkok. Hon har lyckats hålla sig nykter, men är rastlös och behöver ett komplicerat fall för att hålla begäret efter alkohol stången.

Så kapas ett plan på Linköpings flygplats och Malin och hennes kollegor kastas in i det största gisslandramat i Sveriges historia. Över fyrtio män, kvinnor och barn hotas till livet av kaparen som har tagit sig rätten att bestämma över andras liv och död. Men kan några få liv offras för att rädda många? 

Kapningen blir en tragisk händelse som får efterverkningar under lång tid framöver. När sommaren når sin kulmen exploderar Linköping i ett grymmare våld än staden någonsin skådat. Malin måste försöka stoppa en mördare som hela tiden hotar att slå till igen, och som ständigt ligger steget före.


Jag tyckte: Att följa Malin Fors kamp mot alkoholen är som att dra av ett plåster från ett sår. Det är smärtsamt och jobbigt men jag tycker så otroligt mycket om böckerna om henne! Vi får följa henne i vardagen och Kallentoft är en helt fantastisk författare i sättet han beskriver hennes demoner.

Den här nya boken är inget undantag, det är pang på, rått och brutalt och jag älskar det. Malin är tillbaka i Linköping, vilket jag ser som någonting positivt. Jag tycker att författarens sätt att skriva har ändrats lite i den här boken mot de tidigare där vi fick följa de döda på ett annat sätt. Jag kan sakna det lite, men det gör absolut inte att boken blir dålig.
Sen tar boken upp ett ämne som jag tycker är otroligt viktigt, sociala medier. Hur stor påverkan det vi lägger ut på sociala medier faktiskt har och hur det kan skada människor!

Efter ha läst så många böcker (10 före den här) om samma karaktärer så kan man tro att det blir mycket samma saker som händer och upprepas i varje bok, men så är det absolut inte. Det är mer åt andra hållet, de utvecklas och blir äldre vilket gör att deras liv inte alls ser ut på samma sätt nu som när första boken kom ut. Man blir en del av deras liv och jag ser fram emot att läsa fortsättningen!

Betyg: 5 av 5

Inga kommentarer: