söndag 25 december 2016

Djävulsdoften - Mons Kallentoft


















Titel: Djävulsdoften

Serie: Malin Fors: Del 10

Författare: Mons Kallentoft

Förlag: Forum

Handling: Malin Fors befinner sig på flykt. Ett ouppklarat fall och en personlig kris har fått henne att falla dit igen. Hon har druckit sig genom kvällar och nätter, och allt snabbare närmat sig botten. Som en sista chans har hon fått tjänstledigt och erbjudits ett vikariat som sambandsofficer i Bangkok.

Att bryta med allt verkar vara det enda vettiga. Men ensamheten i den nya staden är svår att hantera och frestelserna finns överallt. Arbetet blir som vanligt Malins räddning, och hennes jaktinstinkter väcks när en svensk kvinna hittas mördad. Vem var kvinnan? Varför blev hon dödad på ett så brutalt sätt? Och hur kände hon den thailändske man som blir nästa offer?

Samtidigt som Malin kämpar mot sina demoner blir hon indragen i ett fall som förbryllar både den thailändska och den svenska polisen. Och hon måste gräva djupt i det förflutna för att finna svaren och den hänsynslösa mördare som är ute efter upprättelse och hämnd.


Jag tyckte: Det är en mörk och jobbig bok det här, men inte på ett dåligt sätt. Kallentoft tar med oss långt in under huden på Malin Fors i den här boken och vi får följa henne i kampen mot hennes demoner (alkohol, död och relationen med dottern).

Jag läser aldrig andras recensioner av en bok innan jag själv skriver ner mina tankar om den, jag vill helt enkelt inte bli påverkad av vad andra skriver. När det gäller den här boken har många skrivit om den på instagram så det har varit svårt att helt hålla sig borta från vad andra tycker, och flera har tyckt att den inte är som de tidigare böckerna om Malin Fors. Jag håller med men på ett positivt sätt. Vi får inte följa de döda på samma sätt, men jag tycker ändå att det är en riktigt bra bok. Kallentofts beskrivningar av Malin och hennes problem med alkoholen får mig att se det framför mig. När jag läser är det som bilder från en film målas upp inom mig och det är ganska häftigt. Jag läste ut boken på mindre än ett dygn och hade svårt att lägga ifrån mig den när jag var tvungen att göra andra saker. Helt klart en bladvändare! Ett ord jag använder flitigt i mina recensioner, men jag menar det verkligen varje gång jag skriver det!

Betyg: 4 av 5

Inga kommentarer: