fredag 13 juli 2018

Grattis älskling - David Hulth Wallgren


















Titel: Grattis älskling

Författare: David Hulth Wallgren

Förlag: Printz Publishing

Handling: Tove Berner borde vara lycklig. Hon bor i en stor, ljus lägenhet i Hammarby Sjöstad i Stockholm, har två fina små barn och ett filmmanus att skriva på om dagarna. Men livet skaver och trots att Tove fortfarande blir varm i hjärtat varje gång hon tittar på Kristian så känns det som att hennes äktenskap glider henne ur händerna. Kristian blir allt mer undflyende, och de sena kvällarna på kontoret blir bara längre och ursäkterna fler. Och så var det det här med hans nya kollega Rebecka. Rebecka som får honom att kikna av skratt och som han spenderar ohemult mycket tid tillsammans med ...

Under en kall nattpromenad i sitt kvarter stöter Tove på sin unge granne Nicholas, och hans uppvaktande får Tove att tina upp. Samtidigt som hennes 35-årsfest närmar sig kommer också Toves nyförälskade syster Elin hem från London med sin skäggiga hipsterkille. Men Tove då? Kommer hon någonsin att få känna sig förälskad igen?


Favoritkaraktär: Grannen Nicholas, man ser liksom fram emot när han kommer in i handlingen lite då och då, det är då det "händer" något lite oväntat och spännande varje gång.

Jag tyckte: Den här boken fångade mig från första kapitlet fast den inte handlar om mord och andra hemskheter som jag vanligtvis tycker så mycket om, istället är det ett relationsdrama. Hustruns oro och osäkerhet över sin man tar över hela mig och äter nästan upp mig från insidan och ut. Det är så rått och verkligt att jag bara vill skrika "men sätt er ner och PRATA med varandra!!!".

En bladvändare som verkligen berör och får en att fundera över relationer som man haft. Det är korta kapitel och ett språk som flyter på lätt och bra vilket gör att det går snabbt att läsa boken.

Betyg: 5 av 5

Inga kommentarer: