tisdag 10 juli 2018

Falska vänner - Jane Harper


















Titel: Falska vänner

Originaltitel: Force of Nature

Serie: Aaron Falk: Del 2

Författare: Jane Harper

Förlag: Forum

Handling: En nervkittlande spänningsroman i farlig miljö av författaren till den kritikerrosade Hetta.

Fem kvinnor ger sig ut på vandring i den australiensiska vildmarken för att stärka lagandan. Dag två går de vilse. När de kommer tillbaka är de ordentligt omskakade med öppna sår och ormbett. Och en person saknas: Alice, den manipulativa och illa omtyckta kollegan med stora ambitioner. Poliskommissarie Aaron Falk blir kallas in, då han utreder det företag kvinnorna jobbar på - Alice är hans kontakt från insidan.

Under förhören med de fyra kvarvarande kvinnorna växer en långt ifrån smickrande bild fram om maktmissbruk och misstro, om giftiga relationer och svek. Ju djupare Falk gräver, desto mer inser han hur farligt det kan vara med brutna förtroenden, särskilt bland panikdrabbade människor. Samtidigt börjar tiden rinna ut för dem att hitta Alice vid liv - Alice med alla hemligheter ...


Jag tyckte: Det är spännande från första sidan och det går inte att sluta läsa. Man vet att det är en bra skriven bok när man läser varenda sekund man har över i vardagen. Den här boken lästes ut på mindre än ett dygn, en riktigt bra bladvändare!

Ett tag kände jag att det var lite onödiga sidohistorier med i boken, men när man läser ut den så inser man att de är där av en anledning.

Det är korta kapitel (som jag älskar!) och det gör att man blir frestad till att läsa ett till och sen ett till och helt plötsligt är boken slut.

Personbeskrivningarna gör att man får en bild av vilka de är och att de faktiskt är väldigt olika. De är inte bara fem kvinnor ute i skogen utan de har alla sina små personligheter och självklart gör det att man gillar vissa mer än andra.

Så sist men inte minst har vi miljöbeskrivningarna som gör att även jag känner mig kall, rädd och ensam mitt ute i ingenstans. Naturen är verkligen inte att leka med och minsta lilla förändring i väder och vind kan göra stor skillnad för oss små människor. Samtidigt som boken får mig att vilja gå ut i skogen och upptäcka världen så gör den mig även livrädd, en sväng åt fel håll kan göra att man är ensam och vilse!

Betyg: 5 av 5

Inga kommentarer: