tisdag 26 juni 2018

Herrefolket - Lisa Hågensen


















Titel: Herrefolket

Serie: Purebred: Del 2

Författare: Lisa Hågensen

Förlag: Fusce

Handling: En gammal rörelse har krälat upp till ytan och gör sig redo för krig - Är du redo? 

De tror att hon hålls instängd i sin onkels hus, men dold under en luva vandrar hon genom Bottens mörka gränder och spionerar på livet. 

Dora är femton år och ett freak. Alla i den glömda staden Olympo föraktar henne. Ingen känner henne. 

En kväll träffar hon Mira och det förändrar allt. Men vad som börjar med vänskap och kärlek slutar i mord och förräderi. Ensam, misstrodd och förtvivlad kidnappas Dora och förs till en plats där gamla ideal och ondska strävar mot världsherravälde. Dora får veta att hon är en purebred - och hon upptäcker vad det innebär.

Jag tyckte: Vilken bok! Den är dramatisk och spännande och berör verkligen när det gäller synen på människor och raser (på ett väldigt obehagligt sätt!). Det känns som en viktig bok när det gäller vad som är "rätt" och vad som är "fel" när det kommer till vilken hudfärg vi har. I staden Olympo anses Dora vara ett freak på grund av att hon inte ser ut som alla andra. När hon sen kommer till en ny plats (vill inte avslöja för mycket för er som inte läst boken) så är hon istället en i mängden.

Det är fascinerande på ett sätt hur människor anpassar sig för att överleva och det får författaren verkligen fram i den här boken, det är hemskt men verkligheten är att det är att döda eller att bli dödad som gäller.

Jag läser kapitel efter kapitel och har svårt att lägga ifrån mig boken för jag tycker den är otroligt bra! Ganska korta kapitel, en handling som hela tiden förs framåt utan att det stannar upp och blir tråkigt och både karaktärer och miljöbeskrivningar gör att jag lever mig in i det som händer. Det känns "på riktigt" och det gillar jag.

Betyg: 4,5 av 5

Inga kommentarer: