onsdag 27 juni 2018

Edwin och klänningen - Susanna Vidlund


















Titel: Edwin och klänningen

Författare: Susanna Vidlund

Illustratör: David Henson

Förlag: Idus Förlag

Ålder: 3-6 år

Handling: Edwin är sex år och mest av allt vill han ha en klänning. Men hans mamma säger att pojkar inte ska ha klänning. Det tycker Edwin är dumt. Det är väl bara att köpa en klänning om man vill ha en? 

Jag tyckte: Vilken fantastisk bok! Jag blev glad i hela kroppen när jag läste den. Jag kan tänka mig att barn som läser den eller får den uppläst för sig känner igen sig i flera av sakerna som händer i boken, som ketchupflaskan som pruttar eller "tack för maten" ramsan. Samtidigt i allt det roliga och vardagliga tar den upp ett viktigt ämne, att klänning inte bara är för flickor.

Framsidan: En färgglad och tilltalande framsida, blicken dras direkt dit och gör mig nyfiken på att läsa boken.

Illustrationer: Helt underbara och väldigt egna illustrationer. Gillar att man känner av i färgerna när det blir lite mer allvarligt (väldigt mörka färger) och när det är roligt och lättsamt (väldigt färgglatt).

Betyg: 5 av 5

Inga kommentarer: