onsdag 15 november 2017

Det man inte vet har man ingen aning om - Josephine Almanakis


















Titel: Det man inte vet har man ingen aning om

Författare: Josephine Almanakis

Förlag: Acrocon Förlag

Handling: Ben har klantat till det. Rejält. Efter en festlig kväll på stan lyckas han tappa bort bästa vännen Georges mest värdefulla ägodel, en blindklocka. Den trollbindande Emma, som han träffade under kvällen, kan sitta på svaret. Men, var är hon?

Ben tar hjälp av George som skrivs ut på helgpermission från psyket. Han knäcker koden om var Emma är och de två vännerna sätter kurs mot Spanien. När det mesta känns hopplöst och George beter sig oroväckande normalt, undrar Ben om det var så briljant att erkänna att han hade slarvat bort blindklockan.


Jag tyckte: Jag tycker om böcker som man inte riktigt vet vad man kan förvänta sig av när man börjar läsa dem, precis så var det med den här boken. Egentligen visste jag inte så mycket om själva handlingen i boken, utan jag köpte den för att jag följt författaren ett tag på instagram och ville stödja henne när hon nu äntligen stod med sin egna bok utgiven. Tur var väl det för det var en härlig läsupplevelse.

Jag gillar att följa alla de olika och underbara karaktärerna i boken. Det händer oväntade tvister och det går aldrig riktigt att förutbestämma vad som ska hända. Miljöbeskrivningarna gör att man vill lämna kalla Sverige och hoppa på en cykel. Det är en härlig och oväntad läsupplevelse. Helt ärligt så går det inte att bli annat än glad och lycklig när man sitter med den gula boken i sin hand och läser.

Betyg: 4 av 5

Inga kommentarer: