onsdag 14 juni 2017

Angivaren - Jan-Erik Fjell


















Titel: Angivaren

Originaltitel: Tysteren

Serie: Anton Brekke: Del 1

Författare: Jan-Erik Fjell

Förlag: HarperCollins Nordic

Handling: New York, 1960-tal. En ung man tas upp i den ökända maffiafamiljen Locatelli och får sitt första uppdrag: att avrätta en angivare. I nutidens Fredrikstad i Norge hittas stadens rikaste man mördad, ett dåd som vid första anblicken verkar ha ekonomiska motiv.

I Jan-Erik Fjells hyllade deckardebut flätas två parallella historier samman till en tät och överraskande berättelse. I centrum står Anton Brekke från kriminalpolisen som kallas in för att lösa fallet. Han är orädd och oförskämd, svag för kvinnor och har dessutom en hemlig last: poker. Med hjälp av den ivrige polisstudenten Magnus börjar han nysta i de trådar som till slut leder dem fram till den oväntade upplösningen.

Jag tyckte: Det tog ett tag innan jag kom in i den här boken, den kändes väldigt "grabbig" både i språket och karaktärerna vilket jag störde mig lite på. Men när jag väl var fast så hade jag svårt att lägga ifrån mig boken! 

Jag tycker om böcker där det gamla knyts ihop med det nya och precis så var det i den här boken. Allt vävs ihop tills vi till slut får veta hur det hänger ihop och slutet var både bra och överraskande när man väl förstod vem mördaren var. 

Sista halvan av boken var en helt perfekt deckare för mig. Det var spännande, ledtrådar knöts ihop och jag ville bara fortsätta läsa. Hade hela boken varit så hade det blivit full pott på betyget, men det är helt enkelt början av boken som drar ner det.

Betyg: 3,5 av 5

Inga kommentarer: