torsdag 19 januari 2017

Ibland mår jag inte så bra - Therése Lindgren


















Titel: Ibland mår jag inte så bra

Författare: Therése Lindgren

Förlag: Forum

Handling: Att må dåligt psykiskt är inget att skämmas över, säger Therése Lindgren, Sveriges största kvinnliga youtuber. Hon blev Årets Youtuber både 2016 och 2015 och hennes hyllade videor består av allt från glada skönhetstips till tårfylld ensamhet. I den här boken fördjupar hon sig mer i sin bakgrund och varför hon ibland inte mår så bra. Hur känns panikångest? Vad kan man göra för att peppa sig själv? När ska man söka hjälp och vad finns det för hjälp att få? Hur kan någon som är så framgångsrik också må så dåligt?

På ett ärligt, personligt och ofta humoristiskt och lättsamt sätt tar sig Therése Lindgren an ett svårt ämne från många vinklar. Hon vill berätta om sin egen psykiska ohälsa och få andra att förstå att det här är vanligt och drabbar de flesta människor någon gång i livet. Therése varvar sina egna berättelser och erfarenheter med fakta. Hon delar även med sig av tips som hur du andas dig ur en panikattack, hur du kan prata om ditt tillstånd med vänner och familj eller något så grundläggande som hur du tar dig upp ur sängen på morgonen. Ibland är det såklart viktigt att man söker professionell hjälp och andra gånger kan man faktiskt må bättre av att "acceptera läget".


Jag tyckte: En väldigt djup bok där vi får dyka in under huden på Therése och hennes mående. Det gör ont i mig när jag läser om hennes liv, samtidigt känner jag igen mig i mycket av det hon skriver. Jag tror att det är många där ute som går omkring och "bara är lite stressade" och fortsätter att köra på utan att ta en sekund och sakta ner, för alla de människorna så behövs verkligen den här boken. Jag hoppas och tror att boken kan hjälpa många och få dem att förstå att det inte är någonting fel eller konstigt med att må psykiskt dåligt.

Hade ingen aning om vem Therése var innan jag började läsa boken och efter att ha läst vad boken handlade om så trodde jag att den skulle handla mer om hennes framgångar på Youtube än vad den faktiskt gjorde. Min 9-åriga dotter började prata om boken när hon såg den inne i vardagsrummet och hon hade stenkoll på Therése, "Hon är en Youtuber mamma", sa hon och jag kunde inte låta bli att skratta :)

Det som drar ner boken från fullt betyg är att den är lite spretig och hoppar fram och tillbaka i hennes liv. Jag hade föredragit att det var från barndomen, genom tonåren, alla hennes jobb hon haft, hur det gick till när hon blev känd på Youtube och till hur hon har det nu. Från början till slut helt enkelt. Men boken är riktigt bra och jag fastnade direkt när jag läste själva inledningen! Ett plus är alla bilder som boken innehåller.

Betyg: 4 av 5

Inga kommentarer: