lördag 14 oktober 2017

Sjörök - Camilla Sten, Viveca Sten


















Titel: Sjörök

Serie: Havsfolket: Del 2

Författare: Camilla Sten, Viveca Sten

Förlag: Bonnier Carlsen

Ålder: 9-12 år

Handling: Det är mars och en tung, oförsonlig dimma vilar över havet. Enligt de äldre på öarna är tjockan, som dimman kallas i skärgården, ett förebud om att hemska saker snart ska hända. Men vad är orsaken? Är det ett naturfenomen eller en konsekvens av miljöförstöringen? Eller handlar det om något långt farligare?

Tuva verkar vara den enda som inser att tjockan hänger samman med att en varelse från det förgångna. En varelse som har väckts från sin dvala och nu är rasande på människorna och förbereder sin hämnd.

Den enda som kan försöka stoppa den annalkande katastrofen är Tuva. Men hur ska hon orka, när hennes mamma inte vill kännas vid hennes sanna natur, när pappa mest dricker öl och tycker synd om sig själv och Rasmus - hennes allra bästa vän - plötsligt sviker henne?


Jag tyckte: Direkt när jag börjar läsa den här boken så dras jag in i handlingen och den här mystiska och övernaturliga känslan drar in i hela kroppen. Redan i de första kapitlen är det så spännande att det liksom pirrar till av obehag i magen. Beskrivningen av dimman är så bra att det känns som att man är där i boken och inte kan se mer än några meter framför sig.

Jag gillar handlingen, både den om själva sjöröken och det som händer i relationerna mellan huvudpersonen och resten av karaktärerna. Jag kan tänka mig att det är en bok som behövs för barn i den åldern som den är skriven till. Den tar upp saker som händer på riktigt där ute i verkliga livet, jobbiga saker.

Boken är otroligt spännande och till och med riktigt obehaglig och läskig som en riktig rysare på flera ställen. Det var en sån där bok när man inte vågar stoppa ner fötterna på golvet när man ska kliva ur soffan eller sängen efter att ha läst den.

Betyg: 5 av 5

Inga kommentarer: